söndag 3 juli 2016

Ett litet stopp vid den långa Mälaren



Det finns stunder när jag saknar Mälaren och det bördiga landskapet runt om den, framför allt lövträden, ekskogarna.
     Bland ekarna på Ekerö finns flera fina badplatser i Mälaren. Här finns en stor parkering, sandstrand och ett pilträd som växt sig precis rätt för att hänga kläderna på. 
Badplats strax söder om Coop i Träkvista
Mälaren har härligt vatten så gott som överallt. Likaså här. Det är bara en kort bit att gå till simdjup. Längre ut finns en hoppbrygga som jag aldrig lyckats kravla mig fram till på grund av envis blåst. Min allmänna känsla av att här är lite kyligt beror på att när jag var här var det en runda jag körde efter jobbet.
     Lite till öster om detta bad (närmare Stockholm eller färjan från Botkyrka) finns ännu en badplats vars brygga tyvärr ofta saboteras av Canadagäss. Välj Träkvista, eller fortsätt längre utåt Ekerö med grannöar. Mälaren är lång!

Plus: Vattenkvaliteten
Minus: Skugga på eftermiddagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar