fredag 30 juli 2021

Bada mitt i stan, går det så går det

 

                                                      Dalälven, Holmen, Avesta kommun

Att bada mitt i stan är ett storartat nöje som går bra i både Stockholm och Hedemora. Också i Avesta, men där är det mer tveksamt. Först ska du gissa rätt var badet ligger, nämligen i en park på en udde vid gamla byn, sedan ska du hitta gästparkeringen som finns vid kyrkan, en kort promenad därifrån.

Parken är fin. Under höga träd genomkorsas den av små kanaler från Dalälven, med söta broar över. Så ser du en omklädningshytt och en livräddningsring, så då borde du vara framme. Men… det är en liten grund damm vid en sandplätt nerskitad av fåglar. Vattnet är stillastående och ävjigt och det går inte att med blicken avgöra om det är djupt nog för simning ens mitt i. Det ser ut som en plaskdamm för barn, och det lockar inte att vada omkring där ens denna varma dag. 

På andra sidan udden ser jag en sandslänt ner mot älven, så jag går dit och där är det badbart, även om det inte var kommunens tanke. Här består bottnen av ganska vasst grus, men det djupnar så fort du simmar en bit utåt Dalälven. Vattnet är klart och brunt och om det är strömt märker jag inte av det. Ett vuxenbad, helt enkelt, i närheten av utegymmet.

Plus: Att vara i Dalälven i stan

Minus: Badplatser ska vara rena,  och inte enbart avsedda för barn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar